Samen verder bouwen aan passend onderwijs voor jeugdigen met complexe hulpvragen
- #Actielijn 2
- #JeugdzorgPlus
- #PassendOnderwijs
- #ComplexeHulpvragen
Scroll
Hoe zorgen we ervoor dat Twentse jeugdigen met zeer complexe hulpvragen zich kunnen blijven ontwikkelen, in of richting onderwijs, werk of dagbesteding? Dat is de centrale uitdaging van Actielijn 2 binnen de Samenwerkingsagenda. Het gaat om jeugdigen die eerder in aanmerking kwamen voor JeugdzorgPlus, maar door de landelijke afbouw van de gesloten jeugdzorg een andere plek nodig hebben.
Samen aan tafel voor maatwerk
De complexiteit van deze hulpvragen vraagt om meer dan alleen een onderwijsoplossing. Gemeenten, jeugdhulpaanbieders en onderwijsinstellingen moeten samen nieuwe wegen vinden. Daarom brachten we deze partijen aan één tafel om samen te onderzoeken wat nodig is. Tijdens eerdere gesprekken bleek dat gemeenten behoefte hadden aan een heldere duiding van de doelgroep. Dat hebben we samen opgepakt.
Op 15 september kwamen vertegenwoordigers van (bijna) alle Twentse gemeenten bijeen. De sfeer was nieuwsgierig, betrokken en open, precies zoals we willen werken: met elkaar en vanuit de overtuiging dat ieder kind recht heeft op perspectief.
Wat we deelden en leerden
Feiten en cijfers
Kennispunt Twente presenteerde samen met de Plaatsingscoördinatie Oost actuele cijfers over de JZ+-doelgroep in onze regio. Zo kregen we scherp in beeld om welke jeugdigen het gaat en wat hun onderwijs- en zorgbehoefte is.
Wetenschappelijke inzichten
Sanne Pronk van de Academische Werkplaats Risicojeugd deelde onderzoek naar onderwijs in de gesloten jeugdzorg en de lessen die we daaruit kunnen trekken. De aanbevelingen bieden waardevolle handvatten voor de Twentse aanpak.
Praktijkverhalen die raken
Medewerkers van Jeugdbescherming Overijssel en het W.H. Suringarcollege vertelden over jeugdigen die vastliepen in onderwijs en hulp. Hun verhalen maakten duidelijk dat er zelden één eenduidige oplossing is. Succesvolle trajecten ontstaan waar professionals lef tonen, doorzetten en buiten de gebaande paden durven denken. Nog te vaak sluiten systemen uit door regels of criteria die niet passen bij deze jeugdigen. Dat willen we samen doorbreken.
“Ieder kind in Twente moet zich kunnen ontwikkelen, hoe complex de situatie ook is.”
Vervolg: van inzichten naar actie
De bijeenkomst staat niet op zichzelf. Ze is onderdeel van een bredere beweging binnen Actielijn 2: het bouwen aan een structurele samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulpaanbieders en gemeenten. De komende periode werken we aan een gezamenlijke opdrachtformulering en een plan van aanpak. Daarbij is het essentieel om helder vast te leggen wie opdrachtgever is en wie beslissingen neemt. Alleen met duidelijke kaders én gezamenlijke ambitie kunnen we de volgende stap zetten.
“We weten niet precies hoe de oplossing eruitziet, maar we weten wél waar we naartoe willen: ieder kind in Twente moet zich kunnen ontwikkelen, hoe complex de situatie ook is.”
Meer berichten
Team AnderS: samen doen wat werkt
Team AnderS blijft ook het komende jaar een belangrijk hulpmiddel in onze gezamenlijke inzet om jeugdigen en gezinnen sneller, beter en meer op maa...
Samen leren met de
Verklarende Analyse
De Verklarende Analyse (VA) helpt professionals om samen met jeugdigen en gezinnen goed te begrijpen wat er echt speelt en welke hulp passend is. N...
Eén Twents beeld van
wachttijden in de jeugdhulp
Weten waar en waarom wachttijden ontstaan is de eerste stap om ze terug te dringen. Vanuit het programma Aanpak Wachttijden is daarom de monitor Wa...
Bijeenkomst Scheiden zonder schade: Samen werken aan betere hulp in Twente
In Twente zetten we ons samen in om de schade van scheidingen zoveel mogelijk te beperken. Dat doen we niet alleen, maar met alle professionals, be...