Vijf opvallende ontwikkelingen rond de Beschikbaarheidswijzer in Twente
Scroll
We hebben de belangrijkste ontwikkelingen voor je op een rij gezet. Dit zijn vijf interessante inzichten van de Beschikbaarheidswijzer uit Twente.
1. Peildata over wachttijden met behulp van gegevens uit de Beschikbaarheidswijzer
Kennispunt Twente heeft onderzoek gedaan naar de wachttijden binnen verschillende zorgcategorieën in de regio. Hiervoor zijn de gegevens uit de Beschikbaarheidswijzer als bron gebruikt, wat heeft geresulteerd in de ontwikkeling van een dashboard. De afbeelding hieronder toont hoe deze wachttijden zich ontwikkelen en geeft een eerste indruk van hoe deze zich verhouden tot de gecontracteerde maximale wachttijden per zorgvorm.
Deze inzichten helpen om knelpunten in de toegang tot zorg beter te signaleren, te duiden en gezamenlijk verbeteracties af te spreken. Zo werken we gericht aan het terugdringen van wachttijden en het verbeteren van de zorgtoegang voor jeugdigen in Twente.

2. Twente in top 10 meest bezochte regio’s
Slechts vier maanden na de lancering van de Beschikbaarheidswijzer in Twente, staat onze regio al in de top tien van meest bezochte regio’s. Twente neemt momenteel de zesde plaats in, net onder regio Alkmaar. Friesland voert de lijst aan. Een mooie bevestiging dat de Beschikbaarheidswijzer ook in Twente goed wordt gevonden en gebruikt! Bekijk de volledige top tien in de afbeelding hieronder.

3. Kaartweergave maakt zorg inzichtelijker – help mee door je adres toe te voegen
Wist je dat je in de Beschikbaarheidswijzer de locaties van je zoekresultaten ook kunt bekijken op de kaart? Zo zie je direct waar bijvoorbeeld een behandeling, begeleiding of verblijf plaatsvindt. In sommige gevallen wordt, om veiligheidsredenen, het exacte adres niet getoond. Dan wordt de locatie weergegeven bij het gemeentehuis van de betreffende plaats. Op deze manier blijft de veiligheid van de cliënt gewaarborgd.
Nog niet alle zorgaanbieders hebben een adres ingevoerd in de Beschikbaarheidswijzer. Hierdoor kan het voorkomen dat een locatie niet zichtbaar is op de kaart. Zorgaanbieders kunnen dit eenvoudig zelf aanvullen via hun eigen invoeromgeving. Zo wordt de informatie voor verwijzers en cliënten steeds completer en beter bruikbaar.
4. Definitie screening akkoord bevonden door kerngroep Aanpak Wachttijden
Binnen Aanpak Wachttijden wordt het woord screening regelmatig gebruikt. Toch bleek in de praktijk dat het niet helemaal duidelijk was wat hiermee precies bedoeld wordt. Om tot een gedeeld begrip te komen, heeft de kerngroep hierover overleg gevoerd. Dit heeft geleid tot de volgende, gezamenlijke definitie:
Screening is een kortdurende beoordeling die wordt ingezet wanneer het voor verwijzer en aanbieder niet direct duidelijk is of een jeugdige of cliënt bij een bepaalde aanbieder in zorg genomen kan worden. Het doel is om snel duidelijkheid te krijgen, zonder dat dit een vervanging is van diagnostiek of het werk van advies- en expertiseteams.
Wanneer een aanbieder na screening concludeert dat hij zelf geen passende of tijdige hulp kan bieden, zoekt hij actief mee naar een geschikte aanbieder en koppelt dit terug aan de verwijzer.
Interne en externe verwijzingen
Screening kan worden aangevraagd via zowel interne als externe verwijzers. Bij een interne verwijzing vraagt de gemeente om een korte beoordeling, waarna zij op basis van de uitkomst een passende toewijzing kan doen. Bij een externe verwijzing vraagt de verwijzer de aanbieder om een verzoek tot toewijzing in te dienen bij de gemeente. Na goedkeuring volgt de screening, en wordt de uitkomst teruggekoppeld aan de verwijzer, zodat deze gericht kan doorverwijzen.
Waarom deze definitie belangrijk is
Met deze gezamenlijke definitie is er nu meer duidelijkheid over wat screening inhoudt en hoe het ingezet kan worden binnen Aanpak Wachttijden. Dit helpt om verwachtingen beter op elkaar af te stemmen en zorgt voor een eenduidige werkwijze in de regio. Zo kunnen jeugdigen en gezinnen sneller en gerichter geholpen worden.
De Beschikbaarheidswijzer is in korte tijd uitgegroeid tot een onmisbaar hulpmiddel voor verwijzers, aanbieders en gemeenten in Twente.
5. Twente nu ook beschikbaar in app Beschikbaarheidswijzer
Vier maanden geleden ging de Beschikbaarheidswijzer officieel live in regio Twente. Hoewel de informatie toen al via de website beschikbaar was, was dit in de app nog niet direct zichtbaar. Inmiddels is dat veranderd: vanaf nu kun je de Beschikbaarheidswijzer zowel via de website als via de app raadplegen. Handig voor onderweg en altijd actueel.
Je vindt de app onder de naam ‘Beschikbaarheidswijzer’, voor Android in de Play Store en voor iPhone in de App Store.
Samen blijven ontwikkelen
De Beschikbaarheidswijzer is in korte tijd uitgegroeid tot een onmisbaar hulpmiddel voor verwijzers, aanbieders en gemeenten in Twente. Ook voor het Coördinatiepunt Wonen en Verblijf biedt de Beschikbaarheidswijzer grote meerwaarde: het helpt onnodige doorplaatsingen te voorkomen en draagt bij aan meer stabiliteit en continuïteit in de ondersteuning van jeugdigen.
De ontwikkelingen van de afgelopen maanden laten zien dat er volop beweging is – van betere zichtbaarheid en gebruik in de regio tot meer duidelijkheid over begrippen zoals screening. Door samen te blijven leren, verbeteren en aanvullen, maken we de Beschikbaarheidswijzer steeds bruikbaarder voor iedereen die betrokken is bij de toegang tot jeugdhulp.
Meer berichten
Team AnderS: samen doen wat werkt
Team AnderS blijft ook het komende jaar een belangrijk hulpmiddel in onze gezamenlijke inzet om jeugdigen en gezinnen sneller, beter en meer op maa...
Samen verder bouwen aan passend onderwijs voor jeugdigen met complexe hulpvragen
Hoe zorgen we ervoor dat Twentse jeugdigen met zeer complexe hulpvragen zich kunnen blijven ontwikkelen, in of richting onderwijs, werk of dagbeste...
Samen leren met de
Verklarende Analyse
De Verklarende Analyse (VA) helpt professionals om samen met jeugdigen en gezinnen goed te begrijpen wat er echt speelt en welke hulp passend is. N...
Eén Twents beeld van
wachttijden in de jeugdhulp
Weten waar en waarom wachttijden ontstaan is de eerste stap om ze terug te dringen. Vanuit het programma Aanpak Wachttijden is daarom de monitor Wa...